Iluzja prywatnej rozmowy. Jak działają k-popowe platformy Bubble?
Praktykantka w Going. i studentka filologii polskiej. Zapalona kpopiara i…
Zdigitalizowana era k-popu stawia coraz większe wyzwania, jeśli chodzi o komunikację między idolami a fanami. Wytwórnie wprowadzają aplikacje typu Bubble, dzięki którym można prywatnie komunikować się z wybranymi artystami.
Emocjonalne potrzeby i nowe rozwiązania, czyli Bubble
Południowokoreańska muzyka pop jest jednym z najpopularniejszych gatunków muzycznych na świecie. Poszczególni członkowie grup k-popowych są nazywani idolami. Idole są znani ze starannie opracowanych publicznych osobowości, które często są ściśle kontrolowane przez ich wytwórnie muzyczne. To wszystko dlatego, że emocjonalne więzi fanów z poszczególnymi idolami przynoszą ogromne zyski.
W ciągu ostatnich kilku lat branża wprowadziła nowy sposób monetyzacji emocjonalnych potrzeb fanów poprzez tworzenie dedykowanych aplikacji mobilnych takich jak JYP Bubble czy CUBE Bubble, które symulują prywatną wymianę wiadomości pomiędzy idolami a fanami.
Przedsięwzięciem zajmuje się firma Dear U. Jest to południowokoreańska firma zajmująca się tworzeniem oprogramowania, która należy do SM Studios, w pełni zależnej spółki SM Entertainment. Firma początkowo nosiła nazwę Everysing i została założona w lipcu 2017 roku. Specjalizuje się w hostowaniu treści multimedialnych i komunikacji między artystami a fanami, oferując produkty i usługi takie jak Lysn (dla SM Ent.) i Bubble (dla pozostałych wytwórni, które nawiązały współpracę z Dear U).
Ale jak to działa?
Takie aplikacje typu Bubble są objęte płatną subskrypcją, czyli nie możemy wysyłać wiadomości do idola, jeśli nie zapłacimy wcześniej za tzw. bilecik. To rodzaj grupowego czatu składającego się z subskrybenta, innych fanów, którzy zakupili Bubble tego samego artysty i samego idola. W tym czacie grupowym macie zablokowanych wszystkich fanów, więc nie widzicie ich wiadomości – i na odwrót. Idol może jednak widzieć wiadomości od wszystkich, którzy zakupili subskrypcję. Widzą wiadomości jak sekcję komentarzy.
Jeśli otrzymacie wiadomość, która nie ma dla was sensu, oznacza to, że artysta odpowiada na pytanie kogoś innego lub rozmawia z kimś innym. Bo artyści nie mogą rozmawiać bezpośrednio z daną osobą. Wiadomość idola otrzymują wszyscy.
Istnieje również funkcja, której idol może użyć, aby automatycznie dodać imię do swojej wiadomości. Niestety nie oznacza to, że odnosi się tylko do was osobiście, natomiast wszystko, co pisze i wysyła, jest w pełni ich działaniem. Twórca może również wysyłać zdjęcia, filmy i nagrania głosowe.
Bilety na najlepsze koncerty znajdziecie tutaj
Fanowski prank na znanym artyście
22 czerwca jest dniem, który stał się iconic dla fanów grupy Stray Kids (STAY). Byli oni bowiem świadkami zachwytu amerykańskiego piosenkarza Troye Sivana nad Hyunjinem. Wokalista, który opublikował fanowski edit koreańskiego idola na swoim koncie na TikToku, natychmiast przyciągnął uwagę STAY. TikTok był podpisany: Czy ktoś wie, jak skontaktować się z tym człowiekiem :///.
Obaj artyści uczestniczyli w pokazie mody Versace w Cannes. Siedzieli obok siebie, więc nie było to zaskoczeniem, że Troye Sivan był świadomy istnienia Hyunjina. STAY jednak szybko zareagowali na filmik i w komentarzach można było już zobaczyć, jak odsyłają go do aplikacji Bubble.
Informacje ze źródła
Gdzie najlepiej szukać opinii, jak nie u subskrybentów takich aplikacji? Zapytaliśmy dwóch użytkowniczek o ich refleksje.
Z jakiej platformy służącej do komunikacji z idolami korzystasz i jak się o niej dowiedziałaś?
Mellow: Korzystam z aplikacji Bubble od JYP. Dowiedziałam się o niej od przyjaciółki, która jest bardziej zaawansowaną technologicznie i stażowo k-popiarą. Spotykałam się też ze screenami wyniesionymi z rozmów na TikToku czy Insta.
Cysia: Bubble znam już jakieś 3 lata, a dowiedziałam się o niej z Twittera.
Jaki wpływ ma na ciebie daily pisanie z idolami i możliwość podzielenia się z nimi swoim dniem?
Mellow: Dzięki możliwości pisania z idolami czuję przede wszystkim z nimi większą bliskość. W końcu kto nie chciałby się zapytać swojego idola o to, co dzisiaj zjadł na śniadanie czy zobaczyć zdjęć z backstage’u dużych eventów. Dzięki takiej wymianie wiadomości zanika też magiczna granica wyższości i niedostępności znanej osoby.
Cysia: Jest to na pewno ciekawe doświadczenie, a świadomość, że twój ulubiony idol może przeczytać o twoim dniu, jest naprawdę świetna, nawet jeżeli są szanse, że jej nie zobaczy. W trudnym okresie mojego życia pisanie różnych rzeczy lub próby rozmowy z moim idolem naprawdę podnosiły mnie na duchu.
Czy idole, z którymi piszesz, starają się być bardziej formalni i skryci, czy dzielą się z fanami każdym szczegółem?
Mellow: Mój bias chętnie dzieli się swoim nastrojem i rekomenduje tematyczne piosenki. Według mnie jest to świetna opcja komunikacji idol-fan w szczególności dla nastolatków czy dla osób, które czują się samotne i nie mają z kim podzielić się trudnościami życia codziennego.
Cysia: Chenle, jedyny, którego subskrybowałam początkowo, w ogóle nie korzystał z Bubble i odzywał się tam właściwie raz na jakiś czas, pisząc góra dwie wiadomości. Kiedy w końcu zaczął, to dzielił się wszelkimi szczegółami, żartami czy luźnymi pytaniami i spostrzeżeniami.
Co mogłoby być poprawione w przyszłości, jeśli chodzi o takie aplikacje?
Mellow: Dużą niesprawiedliwością jest możliwość robienia screenów i zapisywania zarówno wiadomości głosowych idola, jak i zdjęć, co z kolei prowadzi do ich udostępniania w social mediach.
Cysia: Pomimo że niedawno tłumacz był zmieniony na lepszy, nadal występują błędy w tłumaczeniu wiadomości idoli. Myślę, że to pierwsza rzecz, jaką można by było poprawić!
Jakie pytania dostajesz, gdy lubisz k-pop? Sprawdziliśmy to
Praktykantka w Going. i studentka filologii polskiej. Zapalona kpopiara i entuzjastka koreańskich seriali. Czytam i piszę, a w wolnym czasie eksploruję świat gier komputerowych.