Czytasz teraz
Generacje w k-popie – o co w tym chodzi? Zaraz się dowiecie
Muzyka

Generacje w k-popie – o co w tym chodzi? Zaraz się dowiecie

k-pop generacje

Istnieje spora szansa, że trzeba wam wyjaśnić, czym są generacje w k-popie. Nie szukajcie dalej, wszystkim się zajmiemy.

Na wstępie – najprościej jak się da. Generacja to określenie na pewien okres, w trakcie którego powstawały ważne dla gatunku zespoły. Jak na razie wyróżniamy cztery fazy. Proste? Niby tak, ale nie do końca.

A to dlatego, że trudno ustalić ramy czasowe. Jednym z lepszych sposobów na uszczegółowienie epok jest zachodząca zmiana w stylu muzycznym. Innym całkiem niezłym jest odkrycie wydarzenia, które miało wpływ na dalszą twórczość gigantów. Nie będziecie pewnie zdziwieni, że między fanami często pojawiają się spory o to, do jakiej generacji należy ich ulubiona grupa. Poniżej znajdziecie konkrety, które pozwolą wam lepiej skumać te przemiany.

Pierwsza generacja

Za jej początek uważa się debiut zespołu Seo Taiji and Boys w 1992 roku. Generacja rozwijała się przez 10 lat, w trakcie których miały miejsce wydarzenia kształtujące cały koreański pop. Powstały pierwsze wytwórnie muzyczne, które dziś rządzą rynkiem, pojawiło się też dużo grup, które podbijały lokalny rynek. Wiele z nich zakończyło swoją działalność już po kilku latach.

Generacje w k-popie

Druga generacja

Jej czasy zbiegły się z kryzysem ekonomicznym w kraju, którego skutki były bardzo mocno widoczne. Mimo tej przeszkody w drugiej generacji pojawiły się dziesiątki zespołów, które odniosły ogromny sukces. K-pop został uznany za szansę na ogromny zarobek, więc w oka mgnieniu stał się hitowym produktem. Artyści zaczęli pojawiać się w programach telewizyjnych i k-dramach. To nie przesada – każdy chciał zostać koreańskim idolem. Jednymi z najważniejszych projektów tamtych czasów były BIGBANK, Super Junior, Girls’ Generation czy TVXQ.

Zobacz również
Bambi McDonald's

Generacje w k-popie

Trzecia generacja

To już sukces na skalę światową. Za początek tego świetnego okresu uważa się przełom 2009 i 2010 roku. BTS, EXO, Mamamoo, Monsta X… Można wyliczać i wyliczać zespoły, które wtedy zaznaczyły swoją obecność. Artyści zaczęli jeździć w ogólnoświatowe trasy koncertowe, a także pojawiać się w zagranicznych mediach i reklamach. Sporo ważnych eventów w Stanach Zjednoczonych i Europie należało właśnie do nich.

Generacje w k-popie

Czwarta generacja

To już rok 2016. K-pop umacnia swoją pozycje na rynku i stacje się wręcz niesamowicie popularny. Powstają setki nowych zespołów, debiutują soliści, a anglojęzyczni artyści marzą o collabach z koreańskimi muzykami. Właśnie wtedy pojawiły się takie połączenia jak BTS x Nicki Minaj i Blackpink x Lady Gaga. Stworzono też masę remiksów największych hitów, takich jak Old Town Road (Lil Nas X i RM z BTS) czy Butter z gościnnym wersem Megan Thee Stallion. Na całym świecie powstają k-popowe festiwale zapraszające największe gwiazdy, a fani szaleją na punkcie koreańskiej kultury. Sklepy muzyczne wprowadzają do swojej oferty kolejne albumy, które sprzedają się na pniu. Czwarta generacja trwa do dziś, jednak coraz częściej słyszy się o początkach piątek ery w historii tej muzyki. Czy faktycznie tak jest? Żeby rzetelnie odpowiedzieć na to pytanie trzeba będzie jeszcze chwilę poczekać.

Generacje w k-popie

Chcecie zacząć słuchać k-popu?
Mamy dla was przewodnik!

Copyright © Going. 2024 • Wszelkie prawa zastrzeżone

Do góry strony