Czytasz
Piękno awatarów? W tych wyborach miss wygra kobieta, która nie istnieje

Piękno awatarów? W tych wyborach miss wygra kobieta, która nie istnieje

Miss AI

Konkurs Miss AI bez wątpienia intryguje, ale rodzi też uzasadnione pytania o zmiany, jakim współcześnie podlega kanon piękna. Zadaliśmy je Igorowi Włodarczykowi – producentowi kreatywnemu Miss Polonia, w którym nagrody są przyznawane już od 95 lat.

Pierwsze konkursy piękności odbywały się już w średniowieczu podczas hucznych zgromadzeń i uroczystych świąt państwowych. Idea upowszechniła się w drugiej połowie XIX wieku, a wraz z rozwojem mediów masowych tylko przybrała na sile. Dziś każdy z plebiscytów należących do tzw. Wielkiej Czwórki – Miss World, Miss Universe, Miss International oraz Miss Earth – to biznes o globalnym zasięgu. Na ich zwyciężczynie czekają globalna rozpoznawalność oraz lukratywne kontrakty reklamowe. Galę wręczenia nagród śledzą miliony telewidzów. Równie wiele osób przygląda się wydarzeniu w mediach społecznościowych.

Miss World 2024 Crowning Moment (71st Miss World)

Włączanie różnych grup

W niektórych konkursach piękności jak na papierku lakmusowym widać zmiany zachodzące w społeczeństwie. Kilka miesięcy temu pisaliśmy choćby o tym, że o koronę Miss Universe mogły ubiegać się dwie transpłciowe uczestniczki. Dla Portugalki Mariny Machete i Niderlandki Rikkie Kollé ważne było nie tyle zwycięstwo, ile świadomość, że traktuje się je tak samo jak inne kobiety. – Kapituła poprosiła nas, żebyśmy opisały się jednym słowem. Wybieram „zwycięstwo”. Jako mały chłopiec mierzyłam się z wieloma rzeczami, które stawały mi na drodze. Spójrzcie na mnie teraz. Stoję tutaj jako silna, pełna mocy, pewna siebie trans kobieta – opowiadała ta druga. Wzrastającą inkluzywność widać też w mniejszych inicjatywach. Do takich należy choćby Miss Wheelchair World, adresowane do pań poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Pierwsza edycja Miss Wheelchair World odbyła się w 2017 roku

Miss AI: celebracja technicznych umiejętności

Konkursy piękności idą też z duchem przemian technologicznych. Wieść o ich kolejnych odsłonach odbija się szerokim echem w mediach społecznościowych. Widzowie głosują na swoje faworytki za pośrednictwem SMS-ów albo internetu. To jednak żadna niespodzianka: w końcu trudno wyobrazić sobie współczesne wydarzenie o dużej skali, które nie wykorzystywałoby potencjału narzędzi cyfrowych. Miss AI w eksploracji takich rozwiązań idzie kilka kroków dalej.

Miss AI
Ta postać, wygenerowana za pomocą AI, mogłaby być świetną kandydatką do walki o koronę Miss AI / fot. materiały prasowe

Organizatorem przełomowej akcji jest Fanvue – platforma służąca do monetyzacji treści wygenerowanych za pomocą sztucznej inteligencji. AI ma też na niej wspierać twórców w odpowiadaniu na wiadomości subskrybentów oraz zarządzaniu istniejącymi materiałami. Twórcy narzędzia wierzą, że w nieodległej przyszłości przysłuży się także do owocnego budowania karier osób, które… w rzeczywistości nie istnieją. Mowa przede wszystkim o wirtualnych influencerach czy modelkach. To właśnie jedna z takich fikcyjnych person zostanie wyłoniona w trakcie Miss AI. – Ruszamy z tym projektem niemal dwieście lat po tym, gdy odbył się pierwszy większy konkurs piękności. To celebracja technicznych umiejętności i pracy ludzi z całego świata. Inicjatywa stanowi część szerszego programu World AI Creator Awards, który premiuje twórców stojących na czele rewolucji AI – przekonuje Fanvue.

Miss AI
Inna wirtualna pretendentka do roli MISS AI / fot. materiały prasowe

Nie tylko uroda i charyzma

Choć kobiety ubiegające się o koronę Miss AI w rzeczywistości nie istnieją, nagroda dla jednej z nich będzie jak najbardziej realna. Za pierwsze miejsce przewidziano pięć tysięcy dolarów, a także wsparcie promocyjne i coachingowe dla twórcy miss. Jakie będą kryteria wyboru? Czteroosobowe jury, w skład którego wchodzą dwie wirtualne influencerki, weźmie pod uwagę trzy aspekty. Poza tymi znanymi z klasycznych konkursów piękności – urodą, opanowaniem oraz gotowością odpowiedzi na nieoczywiste pytania – eksperci przyjrzą się technologicznemu zaawansowaniu i wpływowi społecznemu. W pierwszą kategorię wpisuje się zgrabne użycie AI zarówno na poziomie kreacji postaci, jak i tła, na którym się znajduje. W końcu widzieliśmy już zbyt wiele awatarów o zniekształconych twarzach albo zmultiplikowanych dłoniach. Rozstrzygnięcie ułatwi wreszcie i analiza zasięgu twórców w mediach społecznościowych. Wygenerowanie charakterystycznej postaci to bowiem jedno. Trzeba jednak równocześnie zadbać o to, żeby chwilę później nie zniknęła w tłumie innych wirtualnych modelek.

Toksyczna technologia

Miss AI dopiero się rozkręca. Jego rozstrzygnięcie nastąpi dopiero w połowie maja, a organizatorzy nadal czekają na zgłoszenia. Niektórzy jednak już teraz pokusili się o ocenę inicjatywy i jej wpływu na przeobrażenia w świecie beauty / fashion. Swoimi wątpliwościami na łamach portalu The Guardian podzieliła się choćby felietonistka Arwa Mahdawi. – Konkurs nie kroczy naprzód (jak zapowiadają jego twórcy – red.), tylko wstecz. Modele AI nie burzą tradycyjnych standardów piękna, ale je wyolbrzymiają. Biorą wszystkie toksyczne wzorce płciowe, tworząc ich całkowicie nierealistyczny zestaw – przekonuje. Sally-Ann Fawcett, historyczka konkursów piękności wchodząca w skład jury, zawczasu obroniła się przed takimi zarzutami. – Tu nie chodzi jedynie o tyłeczki, cycki i przerysowane postacie rodem z filmów fantasy. Twórcy mają szansę zmienić społeczne postrzeganie kobiet wygenerowanych przez AI – wspomniała w rozmowie z portalem Forbes.

Ciekawostka czy groźny konkurent?

Sami poprosiliśmy o komentarz Igora Włodarczyka, producenta kreatywnego i PR managera Miss Polonia. To najstarszy polski konkurs piękności, którego nazwę jeszcze pod koniec lat 20. wymyślił Tadeusz Boy-Żeleński. Wśród dotychczasowych zdobywczyń nagrody figurują m.in. Aneta Kręglicka, Ewa Wachowicz, Marcelina Zawadzka i Izabela Krzan. – Miss AI zaskoczyło mnie, ale chyba nie aż tak bardzo. W końcu technologia staje się wszechobecna w naszych życiach. Wiele profili w mediach społecznościowych należy do osób wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Poza tym widziałem kiedyś wybory miss w środowisku gry The Sims”. Na ich potrzeby powstawały osobne przestrzenie i scenografie – tłumaczy Włodarczyk.

Sprawdź też

Jeden z wirtualnych konkursów piękności zorganizowany w środowisku gry The Sims

Nasz rozmówca nie uważa, że inicjatywy pokroju tej wymyślonej przez Fanvue zrewolucjonizują świat konkursów piękności. – Oczywiście, konkurencja istnieje w każdej dziedzinie, także na tym polu. Czy to w Polsce, czy poza nią powstają nowe koncepty. Najstarsze konkursy pokroju Miss World albo Miss Polonia wiodą jednak prym prestiżem i wieloletnią tradycją. Miss AI traktuję na ten moment jako ciekawostkę, choć oczywiście będę uważnie się jej przyglądać – dodaje.

Sztuczna inteligencja a wiarygodność. Czy powinna być wykorzystywana przy tworzeniu filmów dokumentalnych?

Gdy perfekcja staje się groteską

Osobną kwestią pozostaje za to obawa przed upowszechnianiem się wyidealizowanych wzorców piękna, którą w swoim felietonie wyraziła Mahdawi. – W mojej ocenie nie ma czegoś takiego jak kanon urody. W naszym konkursie definiujemy piękno na wiele sposobów, a kandydatek nie oceniamy jedynie pod kątem tego, jak wyglądają i czy mają idealne wymiary. Poszukujemy charyzmatycznych dziewczyn, ciekawych osobowości, które mają pomysł na to, jak wykorzystać później zdobyty tytuł na polu działalności charytatywnej, społecznej albo medialnej – zastrzega Włodarczyk.

Jego zdaniem dyskusje o standardach piękna rozciągają się jednak daleko poza konkursy pokroju Miss AI albo Miss Polonia. – Martwiące może być to, co się dzieje na poziomie codziennego życia. Nasze wizerunki w sieci zaczynają niekiedy przypominać awatary za sprawą nakładania różnych filtrów albo wykorzystywania specjalnych aplikacji. To dążenie do nadmiernej perfekcji, która czasami i tak przeradza się w groteskę. Jestem bardziej za tym, żeby iść w stronę naturalności. Poza tym można stworzyć pozornie najpiękniejszego awatara na świecie, a i tak znajdą się ludzie, którym się nie spodoba. I co wtedy? – konkluduje.

Więcej informacji poświęconych Miss AI znajdziecie na oficjalnej stronie internetowej inicjatywy.

Copyright © Going. 2021 • Wszelkie prawa zastrzeżone