Kolektywny umysł członków redakcji Going. MORE
Warlikowski, Kleczewska, Borczuch, Klata i wielu innych. To tylko namiastka wybitnych ludzi zajmujących się w naszym kraju teatralną sztuką. 27 marca przypada Międzynarodowy Dzień Teatru, który w Polsce wciąż ma wyjątkowe znaczenie.
Międzynarodowy Dzień Teatru został ustanowiony w 1961 roku, na pamiątkę otwarcia Teatru Narodów w Paryżu 27 marca 1957 roku. Z tej okazji przygotowaliśmy dla Wasz zestawienie 5 ciekawych warszawskich spektakli, których nie wypada przegapić w najbliższym czasie.
Koniecznie sprawdźcie Przewodnik Teatralny (pod kuratorstwem Tomasza Domagały) w naszej aplikacji, którą możecie pobrać TUTAJ.
Żaby reż. Michał Borczuch / Teatr Studio
Przedstawienie Borczucha rozgrywa się na kilku poziomach jednocześnie. Pierwszy z nich to dialog z tekstami Arystofanesa, drugi – zmagania aktorów z nimi i całą dostępną kulturą antyczną. Trzeci zaś – to kwestia procesu tworzenia spektaklu oraz dokonanych w jego trakcie odkryć. Bohaterem spektaklu jest ktoś, kto tę dramatyczno-teatralną maszynerię wymyślił, czyli narrator, który – używając postaci dramatu, aktorów, zabiegów reżyserskich, scenografii, muzyki, świateł, kostiumów – próbuje nam wyartykułować to, czego się w trakcie pracy nad spektaklem o sobie (i o nas, widzach) dowiedział.
Efektem jest piętrowy, wieloznaczny obraz świata, który na pierwszy rzut oka nie za wiele nam mówi, lecz gdy zaczniemy go powoli rozbierać na części i analizować, okazuje się, że nie tylko staje się zrozumiały, ale i po ludzku przejmujący, podobnie jak… malowidła na greckich wazach. Reżyser stworzył wspaniały, queerowy spektakl. Nie każdy musi go lubić czy się z nim zgadzać, ale na pewno każdy powinien „Żaby” zobaczyć. Choćby po to, by przekonać się, że nie tacy bohaterowie płascy, jak ich na wazach malują…
Strach reż. Małgorzata Wdowik / TR Warszawa
Spektakl wyreżyserowany przez Małgorzatę Wdowik i napisany przez jednego z najlepszych polskich scenarzystów. Robert Bolesto ma na swoim koncie takie perełki, jak Ostatnia Rodzina, Serce Miłości czy Córki Dancingu. Strach to godzinna jazda bez trzymanki i podróż w najskrytsze zakątki ludzkiej psychiki. Lęki, fobie, psychozy i wiele innych przyjemności – to wszystko widz dostanie w pakiecie. Do tego dźwięk w technologii 360 i mamy pełne zanurzenie się w strachu.
Cząstki Kobiety reż. Kornél Mundruczó / TR Warszawa
Cząstki kobiety podejmują temat, który w pewnym sensie jest odwrotnością Nietoperza – poprzedniej sztuki węgierskiego reżysera. Tam twórcy mówili o końcu życia, tu punktem wyjścia jest początek życia. Żeby nie zdradzać za dużo napiszę tak: początek, zazwyczaj związany z wielkim szczęściem, tu łączy się z dramatem, jaki przeżywają rodzice dziecka. A ten dramat wprowadza widzów w portret całej rodziny. Przedstawienie Cząstki kobiety może kojarzyć się z filmem Sierpień w hrabstwie Osage czy z niektórym dramatami Ingmara Bergmana, jednak Mundruczó przeplata dramatyczne sceny komizmem, który pozwala widzom złapać oddech.
Hasło, które warto sprawdzić przed spektaklem to „home staging” – co to jest? To odświeżanie domu, nowa aranżacja, którą zazwyczaj robi się przed wystawieniem domu na sprzedaż, home staging ma podnieść wartość nieruchomości. Jak to hasło funkcjonuje w przedstawieniu? Zobaczcie sami!
Kino Moralnego Niepokoju reż. Michał Borczuch / Nowy Teatr
Michał Borczuch to jeden z najlepszych polskich reżyserów, nic dziwnego zatem, że premiery jego spektakli wywołują dreszczyk emocji. Nie inaczej jest w przypadku jego najnowszego, zapowiadanego przez Nowy Teatr w Warszawie spektaklu „Kino moralnego niepokoju”, którego premiera już pod koniec kwietnia.
Borczuch, wraz ze swoim ulubionym dramaturgiem Tomaszem Śpiewakiem, inspirując się książką H.D. Thoreau „Walden, czyli życie w lesie” oraz kinem moralnego niepokoju (ze szczególnym uwzględnieniem filmów Holland, Kieślowskiego i Wajdy) mają zająć się współczesną rewizją pojęć takich jak „moralność”, „rodzina”, „praca”, „wspólnota” czy „przyroda”. W obsadzie – same znakomitości: Maja Ostaszewska, Eliza Rycembel, Ewelina Pankowska, Jacek Poniedziałek, Krzysztof Zarzecki, Marek Kalita, Piotr Polak i Bartosz Bielenia.
Premiera – 25 kwietnia 2019.
Opowieści afrykańskie według Szekspira reż. Krzysztof Warlikowski / Nowy Teatr
„Spektakl w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, na podstawie tekstów Szekspira: „Król Lear”, „Kupiec wenecki”, „Otello”, powieści „Lato” J.M. Coetzeego oraz monologów autorstwa Wajdiego Mouawada.”
Warlikowski to obecnie jeden z najbardziej cenionych polskich reżyserów teatralnych. W Opowieściach afrykańskich, które swoją premierą miały osiem lat temu porusza (jak zwykle zresztą) ważne społeczne tematy. Spektakl trwa prawie 6h, podczas których doświadczamy ludzkich dramatów, walką z egzystencjalnymi czy uczuciowymi problemami oraz tematyką tożsamości płci. W obsadzie same gwiazdy: Stanisława Celińska, Magdalena Popławska, Wojciech Kalarus, Maja Ostaszewszka czy Jacek Poniedziałek. Warto.
teksty: Tomasz Domagała, Izabela Szymańska
Kolektywny umysł członków redakcji Going. MORE