K-pop w Polsce rośnie w siłę. Czym żyją jego fani w 2025 roku?

Kolektywny umysł członków redakcji Going. MORE
Julia Wasiak, w sieci znana także pod pseudonimem @lujcia7, wpadła do naszego studia, żeby opowiedzieć o globalnym fenomenie dalekowschodniej muzyki. Jak to się stało, że BTS, BLACKPINK albo TWICE podbiły serca mieszkańców naszego kraju?
Miliony subskrybentów Netfliksa śledzą z wypiekami na twarzy poczynania bohaterów Squid Game. Kiedy zaś nie obserwują krwawej walki na śmierć i życie, pochłaniają k-dramy. Widzowie w kinach pokochali nagrodzone czterema Oscarami Parasite Bonga Joon-ho: utrzymaną w duchu rasowego thrillera opowieść o nierównościach klasowych. Sklepy wypełniają nowości z pogranicza comfort reading. To książki, które koją skołatane nerwy i wpuszczają odrobinę magii do codzienności. Na ulicach dużych miast namnożyły się za to restauracje oferujące bibimbap, bulgogi, tteokbokki i inne przysmaki z dalekiej Azji.
Muzyka z Seulu i okolic
Wszystkie wymienione wyżej elementy wpisują się w globalny wzrost zainteresowania południowokoreańską kulturą, który przyjęło się określać mianem koreańskiej fali. Jej początki datuje się na lata 90. Najpierw rozlała się po Azji, a niedługo później, wraz z nadejściem powszechnego dostępu do Internetu i mediów społecznościowych, opanowała cały świat. W premierowym odcinku podcastu What’s Going. On? rozmawiamy o jednym z jej najżywotniejszych przejawów, czyli o k-popie. Naszą przewodniczką po jego świecie jest Julia Wasiak, fanka i influencerka znana w sieci jako @lujcia7.
Szczypta Korei w Polsce. Sprawdź, jakie k-popowe gwiazdy wkrótce odwiedzą nasz kraj!
K-pop: Polska słucha go od dawna!
K-pop to na tyle rozległy temat, że najlepiej byłoby mu poświęcić cały sezon podcastu. Naszą 50-minutową rozmowę warto potraktować więc raczej jako punkt wyjścia do własnych odkryć i obserwacji całego gatunku, a nie wyczerpujące kompendium wiedzy.
Jednym z wątków, którego nie mogło w niej zabraknąć, jest wyjątkowość fandomu skupionego wokół stylu. Sama Wasiak na dobre dołączyła do niego w 2017 roku, gdy światło dzienne ujrzał duet Kiss and Make Up Dua Lipy i BLACKPINK. – Ale sama mam dużo znajomych, którzy zaczęli słuchać k-popu już w okolicach 2000 roku, czyli jego drugiej generacji. Później, gdy zespoły dostrzegły potencjał w przyjeżdżaniu do Europy, liczba fanów tylko się zwiększyła. Fanbase napędziła także pandemia. Ludzie mieli czas na to, żeby śledzić swoich idoli, w których zawód jest z kolei wpisane robienie live’ów – tłumaczy @lujcia7.
Julia nie przyszła do studia z pustymi rękami. Przyniosła ze sobą oryginalne lightsticki, limitowane edycje albumów oraz facecardy z podobiznami ulubionych artystów. Zarówno te, jak i liczne inne gadżety potwierdzają, jak bogatą ikonografię ma k-popowy fandom. – Łatwo popaść w zbieractwo – śmieje się nasza rozmówczyni. – Wokół muzyki krąży bardzo dużo elementów towarzyszących. Wydaje mi się, że Zachód z tego zaczyna mocno czerpać – dodaje.
Ekspertkę i fankę w jednym pytamy także o:
- różnice między koreańskimi programami telewizyjnymi a polskimi talent shows;
- bezprecedensowy wpływ obowiązkowej służby wojskowej na kariery takich zespołów jak BTS albo Highlight;
- znaczenie k-popu dla gospodarki i międzynarodowej pozycji Korei Południowej;
- współpracę zachodnich artystów z k-popowymi gwiazdami;
- wirtualnych celebrytów, którzy zacierają granicę między tym, co prawdziwe a nierzeczywiste.
What’s Going. On? Podcast, z którym jesteś na bieżąco
Julia Wasiak była już ósmą gościnią naszego programu What’s Going. On? Jego prowadzący, Stanisław Bryś, rozmawia z różnymi ekspertami ze świata popkultury, sztuki, rozrywki, nauki czy technologii. Wraz z nimi identyfikuje i omawia najważniejsze zjawiska, trendy i wydarzenia, które zmieniają współczesny świat. Kolejne odcinki podcastu ukazują się co wtorek o godzinie 14:00 na YouTube, Spotify i pozostałych serwisach streamingowych. Wywiady odbywają się w zaprzyjaźnionym studiu Empik Go. Produkcyjnie koordynuje je Jagoda Gawliczek. Za realizację audio odpowiada Magdalena Więsław, zaś montaż wideo – Tomasz Tański.
Kolektywny umysł członków redakcji Going. MORE