Kolekcja 1988 x Dreamland Syndicate: łzy po umierających brzmieniach
Szefowa działu kreatywnego Going. Piszę i rozmawiam o książkach, feminizmie…
Co wyszło ze spotkania producenta 1988 z marką Dreamland Syndicate? Przekonacie się już 19 stycznia. Tego dnia premierę będzie mieć ich wspólna kolekcja.
Mariaż mody z muzyką to zjawisko stare jak świat. Słuchacze i słuchaczki danego gatunku muzycznego często celowo wybierają określone ubrania czy dodatki, a ostre ćwieki, fluorescencyjne gadżety czy szerokie spodnie tworzą osobny język, którym komunikujemy swoje preferencje. Czasem są wręcz wyznacznikami przynależności do różnych grup fanów. Choć współcześnie zarówno muzyczne, jak i modowe gusta stają się coraz bardziej eklektyczne, nadal obie te sfery pozostają w bliskim kontakcie, stale na siebie wpływając.
Specyficzną realizacją tej bliskości jest zjawisko merchu, czyli ciuchów, sygnowanych przez danego wykonawcę czy wykonawczynię. Twórcy prześcigają się w kreatywnym podejściu do tematu, a sprzedawane przez nich gadżety stanowią unikalne pamiątki występów na żywo. Umożliwiają też publiczną manifestację przywiązania do danej osoby i jej twórczości.
Moda i produkcje
Gdy zastanawiam się, czy producenci muzyczni w Polsce są odpowiednio doceniani za swój wkład w branżę, odpowiedź brzmi niestety: nie zawsze. Na szczęście jednak coraz częściej wysuwają się na pierwszy plan, tworząc na przykład producenckie albumy. Stają się one ich tour de force – przestrzenią, w której mogą użyć całego wachlarza swoich umiejętności, pokazać swój talent i spektrum zainteresowań.
Jednym z takich przykładów jest 1988. Pochodzący ze Szczecina i związany z Gdynią producent, ma na koncie liczne artystyczne współprace. Możecie kojarzyć go między innymi z zespołu Syny i duetu z Włodim. W 2022 roku wydał płytę producencką Ruleta. Na krążku udzieliła się rapowa i popowa śmietanka – ponad 30 artystów i artystek! Album przyniósł mu nie tylko szeroki rozgłos, ale też drugą w karierze nominację do Paszportu Polityki w kategorii Muzyka Popularna (tym razem obok Mrozu i Szczyla).
Premiera materiału miała miejsce 17 maja w warszawskim sklepie Dreamland Syndicate. 19 stycznia, czyli 7 miesięcy później, artysta wraca do tej przestrzeni na premierę kolekcji kapsułowej, która powstała we współpracy z marką. Jak podkreślają, to pierwszy taki collab dla obydwu stron. Znajdziemy tu oversize’owe farbowane T-shirty z naszywkami, czapkę bejsbolówkę oraz slipmatę do gramofonu. Zdobi je rysunek płaczącego oka i stylizowany napis „1988”. – Wszystko po to, by upamiętnić plamy i łzy po umierających brzmieniach – podkreślają we wspólnym oświadczeniu. Choć kolekcja nie jest komunikowana jak merch, może być także świetnym pretekstem do wsparcia twórczości producenckiej 1988.
Którędy na zakupy?
Premiera kolekcji odbędzie się stacjonarnie w sklepie Dreamland Syndicate przy ul. Nowy Świat 41a. Tego samego dnia w K-Bar Powiśle odbędzie się after party, na którym zagrają m.in. Facheroia, Scolop33ndra (TONFA), Kierat (TONFA), Stegny oraz gwiazda wieczoru, czyli sam 1988. Wejście kosztuje 30 zł, ale po zakupie merchu jest bezpłatne.
Dzień później kapsuła trafi do sprzedaży on-line na stronie marki.
Sprawdź też: wywiad z twórcami marki Dreamland Syndicate
Szefowa działu kreatywnego Going. Piszę i rozmawiam o książkach, feminizmie i różnych formach kultury. Prowadzę audycję / podcast Orbita Literacka. Prywatnie psia mama.